Radio Kosaten 2018 – Against an Economy of Violence

[:ja]Radio Kosaten 2018 – Against an Economy of Violence

双方が対等であり満足のいくやり取りを示す言葉である「交換」と「共有」は今日のポスト・インターネット時代に於ける流行語である。然し乍ら、その柔和さ故、我々はそれらの言葉が暗示する本質的な猛威を時として無視しがちである。本年のラジオ交差転のプログラムでは人間関係を支配し、ギブアンドテイクの観念を再定義し、「進歩」の裏に隠された搾取の上に成立する資本主義や(新)植民地主義の半永久的な傷を残し続ける「交換」と「共有」の経済に於ける支配的な力構造について再考したい。教育と知識が商品化され購買能力があるものだけに提供される時、植民地主義に伴う知識及び記憶の能動的削除が行われる時、自らの交換が階級組織によって統括される時、労働力が不可視の複製品の一部と化す時、自らの時間、知識及び物資をどのようにして尊重するかについての自己決断を否定される時、「交換」と「共有」は一体何を意味しそれらの他の可能性とは何だろうか。

 

キーワード:目に見えない労働、代替教育、知識経済、植民地主義

知識とは蓄積された労働の産物であり、我々の生存と繁栄のために共有されるものである。この共有財産はテクニックやテクノロジーとしても表現される。中国の道教では技術(テクニック)を凌駕する知識はカンフー(功夫)として知られ、鍛錬と地道な学習を必要とし、その蓄積された労働はその技術を追い求める者の相互利益として共有されることを前提とする。その技術に対する代価は客観的に計られず、経年的に集積された社会的労働から生ずるその適応性(使用価値)及び関連性によって計られる。現在我々はこの構造をオープンソースコンピュータープログラム又は様々な背景を持つ人々によって作成、改良された料理レシピなどを提供してきた無償労働デジタル経済として認識することができる。またカンフーはお年寄りや子供の世話をする家庭内労働などを含む感情労働の形も取り得る。

然し乍ら、労働が交換目的のために客観的に計られる時、その価値が有用性から交換市場に於ける対等な価値を見出そうとする計量可能価値へと変化することは明白である。これはマルクス主義の言葉では労働価値説、つまり交換のための商品ができるまでに必要な労働時間により決められる単価が付属する商品を指す。さらに付け加えると、労働が客観的に計られる時、労働は給料や賃金として商品そのものと化す。

従って、労働が商品になりうる時、共有と相互利益という観念は意味を成さない。同時に、市場経済という高次のコミュニティーにより取って代わられた協同コミュニティーという意味もまた然り。加えて、各々が交換という論理及びシステムを追求する時、労働価値は家庭内労働や介護労働などの利益をあまり生じ得ないその他の労働の無価値化により階級的に分類される。人類学者デイビッド・グレイバーの東洋に対する西洋民俗学的解釈によると、彼は太平洋諸島の人々にとって交換とは戦争と同義であると述べている。例えば、海洋文化の伝統に共通する習慣である響宴はそれぞれの相手が響宴を通じ交換の中で自らの勝利を図る闘争の形のひとつである。

市場経済パラダイムと共に交換の論理に従うと、西洋植民地主義の新世界への流入とは利益追求のための他文化及び他コミュニティーに対する戦争を明白に意味した。今日、通貨から学習、テクノロジー、教育、文化、精神性、芸術などに代表されるように、交換という観念は我々の日常生活に必要不可欠であり、この慣習はすでに火を見るよりも明らかである。つまり市場経済という枠組み内に交換文化が存在する限り植民地主義もそこにあり続ける。上記の現象は西洋の旧植民地保有国に加え、戦後に躍進を遂げた中国、日本、韓国、インド、ブラジル、アラブの原油産出国などに牛耳られている二国間及び多国間貿易協定の成り行きに見てとれる。

然し乍ら、デジタルテクノロジーとコネクティビティの文化が猛烈に発達するに連れて、忘れられていた共有という観念がまた脚光を浴びるようになってきた。その関係性は既存の交換パラダイムを揺がすものである。市場経済に於いて共有と交換が元来の役割に終わりを告げるに際し、我々は21世紀の資本主義の表面的再編を目の当たりにするに至っている。無償適用されるべきテクノロジーインフラがインターネットを牛耳る巨大企業によって収益化され、結果として交換と個人情報のデータプールに成り果てるにつれ、共有という文化は堕落してきた。芸術家リチャード・セラが45年前、商業的テレビにより推し進められるメディア消費について指摘したように、無償提供される商品が消費される時、消費者は商品そのものになり得る。今日、この体系はUber、Facebook、AirBnB、Alibabaなどをはじめ共有経済として21世紀のビジネスモデルとして如実に体現されている。

 

本年のラジオ交差転では上記の論議を新植民地主義、ジェンダー、現代アート、介護、教育、労働、インターネットなど様々な視点及びコンテクスチャリズムから切り込んでいきたい。なぜある種の労働はその他のものに比べ価値が低いのか?教育的な現代アートの実践はネオ・リベラル及び多様な教育のプラットフォームに同時になりうるのか?なぜ植民地主義は我々の文化的考え方に影響を及ぼし続けるのか?そして、知識経済に於ける我々の意識はどのように既存の交換パラダイムを際どく再考する上で影響を及ぼすのか?以上のような問を投げかけながら会話的且つ参加型共同体でありながらも異なる主観によるインディペンデントリサーチの形により論議を発展させていければと思う。

 

ラジオ交差転は移住者・プレカリアートである人たちによって運営されている共同リサーチ・ラジオ企画です。この企画では、マスコミュニケーションのツールではなく、実験的な共有空間としてラジオを用いています。人工知能のアルゴリズムによってリアリティがでっち上げられるなかで、ラジオ交差転は、「事実」を語り、増強するのではなくさまざまな人が出会い、批評的関心をもち、声を奪われている人たちのことばを発信する空間です。

 

Open Call for Researchers

このような考えから現代の社会状況を理解・考察し、そして何より変えていくために多くの方の協力を求めています!ラジオkosatenでは関心のある研究者・仲間たちとラジオ放送、ジャーナルなどのプラットフォームを共有します。

興味をもってくださった方はお気軽にこちらまでメールください。

どうぞよろしくお願いいたします。radio.kosaten@gmail.com

 

Individual Research Projects

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Jong/Ion

テーマ: Contemporary Art and Alternative Education: Knowledge Economy in Southeast Asia 「現代アートとオルタナティブ教育:東南アジアの知識経済」

Education has played an important role in the development of modern nation-states in the world. In postcolonial countries in Southeast Asia, education was the key to nation-building and identity-making that unified different ethnicities respectively. However, technological advancement has called the idea of homogeneity and the existing form of education into question since the beginning of the millennium. This cry for alternatives is getting louder since State governments are privatizing their respective national education system and significant budget cuts are being implemented in the arts and humanities amidst the growing demand of neoliberal globalization. This research aims to examine the consequential restructuring of the education systems of Southeast Asia at large by conducting an exploratory study of contemporary art practices and their roles in response to the predicaments. By narrowing down the scope of this research, this exploratory study will focus on the alternative education programs implemented by contemporary art practitioners and independent art institutions from Yogyakarta and Chiang Mai, two important peripheries in Southeast Asia that have significantly contributed to the production of local and global contemporary art. Moreover, this exploratory study of peculiar knowledge economy practices from the said peripheries also opens up to a possible comparative study with Japan’s most recent alternative and independent contemporary art schools in Tokyo. Thus, this exploratory research ask the following questions: How do the changing education system amidst neoliberal globalization influence on independent and alternative education programs, particularly that utilize/focus on contemporary art, from the said peripheries and center? How do they approach differently for the notion of knowledge economy? How do they economically support themselves without government or corporate funding? What are the practical gains do the students receive from them?

教育は近代国家の発展の重要な一翼を担ってきた。東南アジアの新植民地国家では教育は国家建設と異なる民族を統一するためのアイデンティティメイキングの鍵であった。然し乍ら、2000年代の初めより純一性という観念や既存の教育構造は懐疑的な目で見られるようになってきた。肥大するネオ・リベラルグローバリゼーションの需要を受け、各々の政府が国の教育システムを民営化し、アート及び人文学に対する莫大な予算削減が施行されるにつれてこのオルタナティブに対する叫び声は大きくなってきている。そこで、このリサーチの目的として、現代アート実践と窮地に直面した時のその対処法を探査的研究を持って東南アジア教育システムに於ける必然的再構築を考察する。具体的にはこの探査的研究は地域及び世界的現代アートの生産に貢献してきた東南アジアの2つの重要な末端都市、ジョグジャカルタ及びチェンマイに於ける現代アート実践者及びインディペンデントアート機関によるオルタナティブ教育プログラムに着目する。さらに、この上記の2地域の特殊な知識経済実践に於ける探査的研究は現代の日本のオルタナティブ及びインディペンデント現代アートスクールに於ける比較研究を可能にする。従ってこの研究は下記の問を投げかける:上記の末端機関と中央機関に於ける現代アートを駆使したインディペンデント及びオルタナティブ教育をネオ・リベラルグローバリゼーションの影響下において絶えず変化する教育システムがどのように影響を与えるのか?その2つの異なる機関はどのように知識経済という観念にアプローチするのか?またどのように政府または企業からの助成金無しに経済的にやりくりするのか?そしてその生徒たちが実質的に得るものとはなんだろうか?

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Midori

テーマ:(新)植民地主義/植民地支配に根元のある日常に無意識化/無視されている差別・偏見・排除を克服するための実践的なアプローチを考える-アート・ソーシャルメディアをヒントにして-

Towards overcoming unconsciousness bias, hate,discrimination and evictions that result from (post)colonialism in everyday life – thorough discussion of art and social media

 

The legacy of colonialism is still harshly existent in contemporary Japan, and it is often dismissed or hidden in society. Hate speech, hate crime, or any other form of discrimination towards people of foreign roots, tacit racism and sexism often results from  its overlooked history and ignorance by many people. In this sense there needs much effort to learn from the past in order to respect each other and overcome the concerns in everyday life. We are looking forward to meeting new members/friends/researchers who are  interested in this topic, who would like to share their thoughts or concerns with us.

In this series each member would discuss what do we need to change our society in a better way by looking at the news, representation through media, films, art or any topic.

いまの日本政府は、第二次世界大戦という自分たちの過去と向き合うことをせず、他の国に対して対話ではなく圧力をかけることを強調しています。しかし、その責任は政府レベルだけのものではありません。その過去から学ぶ一人ひとりがもつものであり、まずは日常生活の中で、となりに生きる人と共に生きることを考え、差別や偏見を少しでもなくすために取り組むことでもあると思います。様々な背景やルーツを持つ人々が暮らす日常生活の中にも、かつての植民地主義が継続しているという現実の中で、過去の反省に立って学び、お互いを尊重しあい、対立や衝突を乗り越えていける社会をつくるために、少しずつでも多くの人とともに行動したいと考えています。特に意識したいことは、多様な背景や、ルーツを持つ人が一緒に過ごす空間をどのように安全に作っていくかということです。単純に知らないこと、意識していないことが原因で、無意識の差別や偏見が露わになることがあります。そこで誰かを傷つけたり意見がぶつかったり、自分の言動を反省することがありますが、そうしたことをもっと皆で注意深く意識するための丁寧な考察を展開したいと思っています。というのも、先に述べた植民地主義は、こうした無意識にもっている自分の特権や、それゆえに発生する加害性を少しでも明確に意識化すること、克服していくことに繋がると考えるからです。こうしたことは、もちろん実際の出来事や経験から学ぶこともありますが、例えばある表象、メディアの報道記事、宣伝キャッチコピーや映画・アートを見ることから考えるヒントを与えられることもあります。そうした身近な発見や注意から、いかに私たちの社会を良い方向に変化できるか、どのような意識が必要かを考えていくための議論を多くの方と展開していきたいです。

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エマ

テーマ:見えない労働・Invisible Labour

In Japanese society work is generally held as central importance, often formulating one’s very identity and social visibility. But what of those who are denied the visibility of their labour? To have an occupation is often viewed as taking your role in society, as the very particular phrase 社会人 implies. But for many people their work is given very little recognition in society, whilst their labour is in fact vital to the functioning of our social and economic systems, which frequently exploit and depend upon this invisible labour. Why does invisible labour exist? Why is there this distinction between visible and invisible labour? How are our everyday lives connected to and supported by this labour? Is it possible to make the invisible visible and under what conditions? Over the course of one year a series of interviews and discussions will be held on the issues of Technical Trainees, Human Trafficking, People with Disabilities, Domestic Labour, Sex Work and other Care Work and the complicity of us all in this system of hidden labour and the denial of labour protections will be placed under scrutiny.

日本社会では職業がもっとも重要なこととして捉えられています。それはその人のアイデンティティーを形成し社会的に可視化されることでもあります。しかし可視化されない労働に従事している場合はどうでしょうか?「社会人」という言葉が示すように、何か職業をもつことは社会の中で役割を担うこととして見られています。しかし多くの仕事が、それが社会や経済の機能にとって不可欠であり、その仕事に対する様々な搾取や依存状態があるにもかかわらず認識されていない状況にあります。この不可視化されている労働が存在するのはなぜでしょう?なぜ可視化されている労働と、そうでない労働があるのでしょう?私たちの日常はどのようにこの不可視化された労働と結びつき、あるいはそれによって支えられているのでしょうか?不可視化された労働を可視化できるのか?できるとすれば、それはどのような条件で?技能実習生、人身売買、障がいをもつひと、家事労働、セックスワーク、そしてケアワークについてのインタビューやディスカッションを一年にわたり展開し、だれもが関わっている、隠されている労働によって成り立つ複雑なシステム、そしてその労働に対する人権問題を問うていきます。

 [:en]Radio Kosaten 2018 – Against an Economy of Violence

Current buzzwords of the post-internet era are those of exchange and sharing, words which suggest an equal footing on both sides, where each is satisfied with what has been presented and received. Yet for all of their soft power, these exchanges entail an integral violence which we are often too keen to ignore. This year’s Radio Kosaten program aims to rethink dominant power structures of economy of “exchange” and “sharing,” which dictate our human relations, reconfigure notions of “give” and “take”, and keep creating semi-chronic wounds of capitalism and (neo-)colonialism which are founded upon exploitation hidden behind “progress”. When education and knowledge are commodified and made available only to those who can afford them, when there is an active erasure of knowledge/memory in relation to colonialism, when our exchanges are governed by hierarchies, when the laboring body is subsumed in a blanket of invisible reproduction, when we are denied self-determination in how we value and negotiate our time, knowledge, and goods, then what does exchange and sharing mean and what are their other possibilities?

Keywords: Invisible labor, alternative education, knowledge economy, colonialism

Knowledge is a product of accumulated labor, it is normally shared by everyone for the purpose of survival and prosperity. This kind of shared wealth is also expressed as techniques or technology. In Chinese Taoism, knowledge over techniques is called Kung-Fu 功夫. It requires practice and devoted learning, and its accumulated labor meant to be shared for the mutual benefit of those who seek to learn and develop the technology. Its price is not measured objectively but through its applicability (use value) and relevance of such technique as it is developed by social labor accumulated over time. Today, we understand this as digital economy of free labor that has developed open-source computer programs or a cooking recipe enhanced by different people with different backgrounds. Kung-Fu also takes form as affective labor, for instance, domestic work, taking care of the elderly and the children, and so on.

However, when labor is measured objectively for the purpose of exchange, the value obviously shifts away from usefulness to measurable value that seeks equal value in the exchange market. In Marxist term, this is Labor Theory of Value, meaning, it is a commodity with a unit of price determined by necessary labor time to produce a commodity meant for exchange. Moreover, when labor is measured objectively, it also becomes commodity itself in the form of salary or wage.

Thus, when labor becomes commodity, the notion of sharing and mutual benefit lose their meanings. Together, the meaning of cooperative community also collapses as it is already replaced by a higher form of community, that is Market Economy. Moreover, when everyone follows the logic and systems of exchange, the value of labor is also hierarchically categorized resulting to the devaluation of other kinds of labor that do not accumulate much profit such as domestic work and care work. Following David Graeber’s anthropological analysis of Western ethnography of the East, he notes that Exchange according to pacific islanders is synonymous to War. For instance, feasting, a shared practice common to maritime culture tradition, is a form of warfare at which each opponent has to win in the exchange through feasting.

When Western colonialism came to the New World, following the logic of exchange along with the paradigm of market economy, it was obviously a war waged upon other cultures and communities for the purpose of profit. Today, this is already a predominant custom, it is because the notion of exchange is now an absolute component in our everyday lives, from currency to learning, technology, education, culture, spirituality, art, and so on. Thus, whenever there is a culture of exchange especially within the framework of market economy, colonialism persists. And we can witness this phenomenon in usual proceedings of bilateral and multilateral trade agreements (G8, NAFTA, APEC, etc.), dominated not only by Western colonial powers but also by world powers which have come to force in the post-war economy such as China, Japan, South Korea, India, Brazil, and rich oil producing countries from the Middle East.

But as digital technologies and the culture of connectivity have developed tremendously, the forgotten notion of sharing is becoming relevant once again. Its relevance challenges the established paradigm of exchange. However, observing the twilight of the existing notions of  sharing and exchange in relation to market economy, we see ourselves only entering into a superficial makeover of capitalism in the 21st century. In this way the culture of sharing has become corrupted as technological infrastructures which are supposedly provided for free in fact become huge data pools of exchanges and personal information which are in turn monetized by Internet giants. Indeed, as artist Richard Serra remarked about media consumption advanced by commercial television 45 years ago, a product that is provided for free and once consumed, the consumer, thus, becomes the product. Today, this is precisely the business model of the 21st century, also known as sharing economy, as exemplified by Uber, Facebook, AirBnB, Alibaba, and many others.

This year, Radio Kosaten addresses this discourse from different perspectives and contextualism, i.e. postcolonialism, gender, contemporary art, care, education, labor, the Internet, etc. Furthermore, it approaches the discourse in a form of independent research from different subjectivities albeit collaborating together in a dialogic and participatory manner, asking contrasting, yet, related questions such as, why are some forms of labor given less value than others? How do pedagogical contemporary artistic practices becomes a simultaneous platform for both neoliberal and divergent education? Why does colonialism continue to persist and influence our cultural mindset? And, finally, how do our consciousness of knowledge economy allow us to critically rethink the predominant paradigm of exchange?

Radio Kosaten is a migrant and precariat-run collaborative research radio project. The project recreates radio technology as a shared laboratory space more than a mass communication tool. Amidst the manufacturing of reality nowadays by the algorithm of artificial intelligence, Radio Kosaten is a space of encounter for different people who rather listen critically and give voice to the voiceless than to speak and augment “truth”.

Open Call for Researchers

We invite anyone to join us in this effort to understand, reflect, and most importantly to change our contemporary cultural conditions. Radio Kosaten opens its platform, radio and journal, for interested researchers and fellow travellers.

For inquiries, please email us at: radio.kosaten@gmail.com

Individual Research Projects

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Jong/Ion

テーマ: Contemporary Art and Alternative Education: Knowledge Economy in Southeast Asia 「現代アートとオルタナティブ教育:東南アジアの知識経済」

Education has played an important role in the development of modern nation-states in the world. In postcolonial countries in Southeast Asia, education was the key to nation-building and identity-making that unified different ethnicities respectively. However, technological advancement has called the idea of homogeneity and the existing form of education into question since the beginning of the millennium. This cry for alternatives is getting louder since State governments are privatizing their respective national education system and significant budget cuts are being implemented in the arts and humanities amidst the growing demand of neoliberal globalization. This research aims to examine the consequential restructuring of the education systems of Southeast Asia at large by conducting an exploratory study of contemporary art practices and their roles in response to the predicaments. By narrowing down the scope of this research, this exploratory study will focus on the alternative education programs implemented by contemporary art practitioners and independent art institutions from Yogyakarta and Chiang Mai, two important peripheries in Southeast Asia that have significantly contributed to the production of local and global contemporary art. Moreover, this exploratory study of peculiar knowledge economy practices from the said peripheries also opens up to a possible comparative study with Japan’s most recent alternative and independent contemporary art schools in Tokyo. Thus, this exploratory research ask the following questions: How do the changing education system amidst neoliberal globalization influence on independent and alternative education programs, particularly that utilize/focus on contemporary art, from the said peripheries and center? How do they approach differently for the notion of knowledge economy? How do they economically support themselves without government or corporate funding? What are the practical gains do the students receive from them?

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Midori

テーマ:(新)植民地主義/植民地支配に根元のある日常に無意識化/無視されている差別・偏見・排除を克服するための実践的なアプローチを考える-アート・ソーシャルメディアをヒントにして-

Towards overcoming unconsciousness bias, hate,discrimination and evictions that result from (post)colonialism in everyday life – thorough discussion of art and social media

The legacy of colonialism is still harshly existent in contemporary Japan, and it is often dismissed or hidden in society. Hate speech, hate crime, or any other form of discrimination towards people of foreign roots, tacit racism and sexism often results from  its overlooked history and ignorance by many people. In this sense there needs much effort to learn from the past in order to respect each other and overcome the concerns in everyday life. We are looking forward to meeting new members/friends/researchers who are  interested in this topic, who would like to share their thoughts or concerns with us.

In this series each member would discuss what do we need to change our society in a better way by looking at the news, representation through media, films, art or any topic.

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Ema

テーマ:見えない労働・Invisible Labour

In Japanese society work is generally held as central importance, often formulating one’s very identity and social visibility. But what of those who are denied the visibility of their labour? To have an occupation is often viewed as taking your role in society, as the very particular phrase 社会人 implies. But for many people their work is given very little recognition in society, whilst their labour is in fact vital to the functioning of our social and economic systems, which frequently exploit and depend upon this invisible labour. Why does invisible labour exist? Why is there this distinction between visible and invisible labour? How are our everyday lives connected to and supported by this labour? Is it possible to make the invisible visible and under what conditions? Over the course of one year a series of interviews and discussions will be held on the issues of Technical Trainees, Human Trafficking, People with Disabilities, Domestic Labour, Sex Work and other Care Work and the complicity of us all in this system of hidden labour and the denial of labour protections will be placed under scrutiny.[:]